جستجو
بازگشت به همه

علت زانو درد و بهبود آن

نوجوانان و جوانانی که فعال و اهل ورزش می‌باشند، گاهاً ممکن است در جلو و وسط زانوی خود، معمولاً زیر کشکک زانو، درد احساس کنند. این مشکل به نام درد جلوی زانو در جوانی نیز شناخته می‌شود و معمولاً در بین بسیاری از جوانان ورزشکار، خصوصاً دختران شیوع بیشتری دارد. ورزش‌ ها و حرکات اصلاحی مخصوص زانو به بهبود دامنه حرکتی زانو، افزایش قدرت و توان زانوی شما کمک می‌نماید. ما در ادامه به دلایل درد در زانو که ممکن است در هر فردی ایجاد شود اشاره خواهیم کرد.

علت زانو درد در جوانی چیست؟

در بین ورزش‌های زانو، ورزش‌هایی که روی تقویت عضلات چهار سر تمرکز دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

زیرا این عضلات، عامل اصلی پایداری زانو می‌باشند. پزشک معالج می‌تواند ورزش‌های مخصوص برای شما تجویز کند.

 

دلایل درد در زانو بعد از ورزش چیست؟

وقتی بعد و هنگام ورزش دچار زانو درد می‌شوید. ممکن است نگران شوید که علت اصلی این درد چه می‌تواند باشد. شناسایی و تشخیص علت زانو درد بعد از ورزش به نوع ورزش انجام شده و محل درد احساس شده در زانو بستگی دارد.

درد زانو بعد از ورزش ممکن است به دلیل مشکلی به نام زانوی دوندگان باشد. که باعث احساس درد در پشت کشکک زانو می‌شود. یا ممکن است به دلیل سندرم بند درشت نی باشد، که باعث ایجاد درد بیرون زانو می‌شود.

هم ضربه و هم استفاده بیش از اندازه از مفصل زانو می‌تواند موجب احساس درد زانو بعد از ورزش شود.

 

علل زانو درد هنگام خواب در شب چیست؟

درد زانو هنگام خواب در شب مشکلی رایج است، زیرا شب هنگام، زمانی که می‌خواهیم استراحت کنیم دردی که نتیجه فعالیت‌های روزانه است تازه به سراغمان خواهد آمد.

علل معمول زانو درد در شب می‌تواند شامل کشیدگی و رگ به رگ شدن، درد جلوی زانو، آسیب و پارگی غضروف یا مینیسک زانو، التهاب تاندون زانو در اثر آرتروز زانو، بورسیت زانو، کشیدگی و پارگی تاندون و رباط‌های زانو باشد.

آیا زانو درد و سیاتیک با هم در ارتباط هستند؟

زانو درد و سیاتیک می‌توانند با هم در ارتباط باشند، زیرا درد، گزگز و بی حسی در سایر بخش‌های بدن می‌تواند تعادل و راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار دهد، که این خود فشار اضافه به مفصل زانو اعمال می‌نماید و باعث بدتر شدن وضعیت غضروف مفصل زانو شده، التهاب دردناک مفصل زانو را ایجاد می‌کند.

برخی از مشکلات زانو، درد در این عضو را به همراه خواهد داشت. یکی از این مشکلات، نرمی غضروف زانو است.

زانو بعنوان بزرگترین مفصل بدن شناخته می‌شود که می‌تواند حرکت لولایی‌وار به سمت جلو و عقب داشته‌باشد. این مفصل که توسط رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های مختلفی شکل گرفته به مرور زمان دچار فرسودگی و درد می‌شود که میزان درد و نیز روش درمانی آن بستگی به بافت آسیب‌دیده دارد. اصلی‌ترین علت پدیدآمدن درد زانو سبک زندگی نامناسب است. ساختار زانو به‌گونه‌ای است که در تحرک و توازن نیم‌تنه‌ی پایین بدن نقش ایفا کند. برای کاهش درد زانو می توان با کفش مناسب این مشکل را حل نمود.

کاهش درد زانو با کفش مناسب

زمانی که نیروی وزن بدن بصورت نامتوازن بر روی زانو اعمال شود باعث عملکرد نامناسب زانو و آسیب آن خواهدشد. کفش نامناسب یکی از عواملی است که میتواند در ایجاد این عدم توازن نیرو بر زانو نقش داشته‎‌باشد. از طرفی کفش مناسب میتواند نقش حمایتی از زانو داشته‌باشد و با کاهش فشار وارده بر زانو در طی فعالیت‌های روزانه، از آسیبهای زانو در بلندمدت کاسته و در صورت وجود آسیب‌هایی مانند آرتروز، در کاهش درد آنها نقش داشته‌باشد.

ویژگی‌های کفش مناسب

  • در صورتی که شوک نیرو در اثر برخورد پا به زمین ایجادشود می‌تواند نیرو را جذب‌کرده و از آسیب زانو جلوگیری کند.
  • کف مناسبی داشته باشد و در میانه‌ی کف، استحکام کافی داشته‌باشد تا از خمیدگی پا در آن ناحیه جلوگیری کند و اجازه‌ی چرخش به زانو بدهد.
  • ارتفاع پاشنه‌ی آن کم باشد تا نیروی وارد بر کاسه‌ی زانو را کاهشدهد. پاشنه‌هایی با ارتفاع ۵ سانتی‌متر یا کمتر پیشنهاد می‌شوند.
  • جای کافی برای انگشتان پا وجود داشته‌باشد و حرکات انگشتان پا به راحتی صورت‌گیرد.

 برای کمتر شدن و حتی جلوگیری از درد زانو به کفش مناسب نیاز دارید. آسیب دیدگی به علت پوشیدن کفش نامناسب تلاش شما را برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را هدر می­دهد. انتخاب و پوشیدن کفش مناسب نه تنها برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو و مچ پا لازم است بلکه باعث می­شود که تمرین لذت بخش تر و راحت تری را تجربه کنید.اگر دویدن یکی از روتین های روزمره شماست و به سلامتی خود اهمیت می­دهید، حتما باید یک جفت کفش مناسب Running (دویدن) را انتخاب کنید. کفش های مجموعه 361 درجه تمامی استاندارد های لازم و پزشکی را گذرانده و این اطمینان را به شما میدهد که سلامت زانو شما را تضمین میکند

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک